Vinttikoirakokeisiin osallistuvista roduista italianvinttikoira ja whippet kuuluvat mitattaviin rotuihin. Tämä tarkoittaa sitä, että ennen kuin koiralle voi anoa rata- tai maastokokeiden kilpailukirjaa, tulee koiran säkäkorkeus mitata voimassaolevan mittausohjeen mukaisesti.

Mittauksen suorittaminen ja mittahenkilöt

Koira voidaan mitata aikaisintaan sinä päivänä, kun se täyttää 12 kuukautta. Lisäksi kaikki 1.1.2016 jälkeen syntyneet koirat tulee uusintamitata sen jälkeen, kun ne ovat täyttäneet 2 vuotta. Tarkemmat tiedot mittaukseen liittyen löytyvät mittausohjeesta.

Whippetien ja italianvinttikoirien mittauksen suorittavat aina Vinttikoiraliiton hallituksen hyväksymät mittahenkilöt. Jokaisessa mittaustilanteessa on läsnä kaksi mittahenkilöä.  Paikalliskerhot järjestävät aika ajoin yleisiä mittaustilaisuuksia, joten kannattaa seurata näiden kerhojen ilmoittelua tai kysyä mittaustilaisuuksista suoraan kerhoista. Mittaustilaisuuden voi järjestää myös itse ottamalla yhteyttä suoraan mittahenkilöihin. Koiran omistaja vastaa koiransa mittauttamisesta ja siitä mahdollisesti aiheutuvista kustannuksista.

Mittaustilaisuudessa koiran omistajalla tulee olla mukana täytetty kilpailukirja-anomus, koiran rekisterikirja, jossa tunnistusmerkintä ja sen ajankohta ovat näkyvissä. Uusintamittauksessa mukana pitää olla kilpailukirja-anomuksen (mittauspöytäkirja) ja rekisterikirjan lisäksi myös koiralle myönnetyt kilpailukirjat.

Vinttikoiraliiton hyväksymien mittahenkilöiden yhteystiedot löytyvät Kilpailutietojärjestelmästä.

Mittaustulokset

Vinttikoiraliitto ylläpitää listoja italianvinttikoirien ja whippetien mittaustuloksista:

Italianvinttikoira
Whippet

Jos huomaat koirasi mittaustuloksen puuttuvan listalta tai sen olevan virheellinen, lähetä kopio mittaustuloksesta mittarekisterin ylläpitäjälle:

Laura Valkama
Iso Kylätie 27 A 1